23948sdkhjf

Lidl i storstilet offensiv: Laver alle sine butikker om

Den tyske discountkæde Lidl går nu på jagt efter at vinde endnu flere markedsandele i Danmark. Det sker med en stor millioninvestering i at ombygge alle kædens nuværende 133 butikker.

Samtidig øger Lidl sit sortiment og fastholder desuden ambitionen om at åbne 8-10 nye butikker årligt. Målet er at nå 200 butikker inden for en ikke defineret årrække.

Ifølge topchef i Lidl Danmark, Dirk Fust, er der tale om den største investering, siden Lidl gik ind i Danmark i 2005.

- Vi vil være danskernes førstevalg. Det kræver, at vi kan tilbyde moderne, lyse butikker med et bredt vareudvalg til skarpe priser, siger han.

Plads til flere varer

Hverken Dirk Fust eller Lidls salgsdirektør Anders Frydendahl vil sætte et konkret beløb på, hvor meget ombygningen af butikkerne løber op i. Men Lidl Danmark har et årligt investeringsbudget på 1 mia. kr. Der er investeret i et nyt logistikcenter i Køge, og første spadestik er taget til Lidls nye hovedkontor i Aarhus.

Nu er discountkæden så gået i gang med en omfattende modernisering af sine butikker. Den ventes at være afsluttet i løbet af 2022.

Det nye koncept betyder blandt andet, at friskvarer, frugt og grønt og convenience får en mere fremtræden plads i butikkerne. Bake off-afdelingen er udvidet, og butikkerne har et mere skandinavisk udtryk med brede gange og 30 pct. mere lys end tidligere.

Samtidig udvides sortiment med 200 nye produkter, så antallet over det kommende år kommer på 2.820 i fast sortiment. 

Overhalet Aldi

Målt på antal butikker er Lidl den mindste discountkæde i Danmark, men ser man på markedsandele, har den nu overhalet en anden tysk kæde, Aldi. Ifølge en ny analyse fra Retail Institute Scandinavia sidder Lidl på 3,4 pct. af dagligvaremarkedet og Aldi 3,2 pct.

- Vi mener, at analysen undervurderer os. Men vi er tilfredse med vores vækst og vil gerne vinde flere markedsandele. Og når vi ombygger en butik og genåbner den, kan vi se en effekt fra dag ét, siger Dirk Fust.

Han tilføjer, at 2020 bliver et rekordår for Lidl Danmark, som hverken oplyser omsætning eller indtjening. Størstedelen af finansieringen til at udvide og bygge nye butikker bærer kæden selv, oplyser han.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.145